
Rehabilitacja
poprawianie sprawności i powrót do zdrowia
Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa
Monachijska Funkcjonalna Diagnoza Rozwojowa (MFDR) jest jedną z najlepszych metod diagnostycznych rozwoju psycho-ruchowego małych dzieci. Opracowana została przez prof. Theodora Hellbrügge z Centrum Dziecięcego i Instytutu Pediatrii Społecznej i Medycyny Młodzieżowej Uniwersytetu w Monachium. MFDR stosuje się do oceny rozwoju dziecka od pierwszego miesiąca życia do trzeciego roku życia poprzez obserwację, analizę i interpretację zachowań dziecka.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała tę metodę jako modelowy system profilaktyki trzeciorzędowej. Oznacza to, że wczesną diagnostykę zaburzeń rozwojowych powinno się upowszechniać i traktować jako równie istotną jak szczepienia ochronne. Profilaktyka Trzeciorzędowa winna obejmować wszystkie niemowlęta, a przede wszystkim dzieci z grupy ryzyka.
Wczesne rozpoznanie nieprawidłowości w rozwoju psycho-ruchowym małego dziecka (szczególnie w pierwszych tygodniach życia), a także wczesna interwencja terapeutyczna pozwala na wyrównanie deficytów rozwojowych u dziecka do 1 roku życia aż w 94% (wg badań niemieckich), w 92% (wg badań japońskich) i w 87% (wg badań polskich).
W pierwszym roku życia dziecka Monachijska Funkcjonalna Diagnoza Rozwojowa zakłada ocenę 8 najważniejszych funkcji psychomotorycznych:
- raczkowanie,
- siadanie,
- chodzenie,
- chwytanie,
- percepcję,
- mówienie,
- rozumienie mowy (od 10 miesiąca życia),
- umiejętności społeczne.
W drugim i trzecim roku życia dziecka MFDR ocenia 7 funkcji rozwoju:
- motorykę dużą,
- motorykę małą,
- procesy poznawcze,
- mówienie,
- rozumienie mowy,
- umiejętności społeczne,
- samodzielność.
Zalety Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej:
- każde zadanie jest precyzyjnie dobrane do danego miesiąca życia dziecka,
- dzieciom urodzonym przedwcześnie (przed 40-tym tygodniem ciąży) odejmuje się okres brakujący do terminu porodu,
- pytania testowe są sformułowane bardzo dokładnie,
- materiał testowy jest standaryzowany,
- można ją stosować bez ograniczeń w czasie,
- stosujemy ją w zależności od potrzeb i kondycji dziecka.